torsdag, april 10, 2008

Arbetslöshetslimbo

Ibland känns det lätt som att jag är den enda i världen som har ett liv där just ingenting händer, jag har varit arbetslös sen 18 augusti ifjol. Kategoriserad av arbetsförmedlingen som långtidsarbetslös, finns det något ord som får en att känna sig mer hopplös än just långtidsarbetlös?
Långtidsarbetlös - det får mig att tänka på ord som lat, oduglig, dagdrivare, vill inte arbeta, orkar inte söka jobb, ingen kompetens
Är jag nåt av det? Svar Nej
Mitt enda fel, enligt arbetsförmedlingen, är att jag vägrar flytta.

Är det fel, att inte vilja flytta från en plats jag trivs på? Mitt hem.
Varför ska jag dras upp med rötterna för att flytta någonstans jag inte vill bo, för att jobba? Jag vägrar, jag trivs här, mår bra här, vill stanna här! Förr eller senare hittar jag ju något jobb häromkring, jag vill jobba, hade inte precis tänkt vara arbetslös resten av livet.

Asch, lika bra att tänka på nåt roligare, jag börjar snart sommarjobba och vi får se om det leder till nåt mer i höst!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är totalt vansinne att arbetsförmedlingen kan tvinga människor att flytta. Ska ens respektive säga upp sig då och bli arbetslös på det nya stället? Eller vad är tanken? Helt sjukt. Men man måste väl behöva människor som kör stora maskiner året runt?

Man blir sjuk av att inte ha nåt jobb, jag gick hemma och skräpade jättelänge innan jag fick mitt jobb jag har nu. Jag har tur som har vänner som jobbar kvällar och sånt, annars hade jag blivit komplett galen på dagarna...

Anonym sa...

Tittar in för att visa var jag håller till nu, kram annica
http://blogg.aftonbladet.se/23099/