lördag, januari 24, 2009

Dagens sjuka kvinnoideal


Vart är världen på väg när modellerna, kvinnor, som ska visa upp kläder som vi vanliga dödliga ska tänkas använda ser ut som om de kommit ifrån ett ett av Hitlers koncentrationsläger.
Är det konstigt att unga tjejer (äldre också iofs) drabbas av ätstörningar? NEJ.

Är det fel att se ut som en kvinna? Med bröst, kurvig kropp och en mjuk rumpa att sitta på.

Var det inte efter andra världskriget när världen sa att såna här bilder vill vi INTE se igen?
Nu ser man liknande bilder i tidningar överallt, fast nu är det våra "ideal", modellerna, filmstjärnorna, som ser ut som fångarna. De kvinnor som våra småflickor ser upp till, vill vara. Är det inte skrämmande??
Och klädstorlekarna som bara blir mindre och mindre hela tiden. Det finns inte plats för rejäla bröst i de flesta kläder längre. Ej heller en riktig rumpa. Eller ett par breda höfter.

Kolla i Expressens bilaga från igår, bilder från Ellegalan på svenska modellen Caroline Winberg. Fy fan säger jag. Det ser bara sjukt ut.





Själv så trivs jag bra med att se ut som en riktig kvinna.
Jag gillar min kropp och jag mår bra. Önskar att fler kunde känna likadant, och att våra framtida barn inte ska behöva få alla dessa kroppsnojor som finns.

All heder till kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth som stod upp på Ellegalan och dissade dessa sjuka kroppsideal!
Keep up the good work!

5 kommentarer:

~●Helena Pettersson●~ sa...

Jag tycker man ska trivas med det man har. Endel är kurviga endel är naturligt smala osv. Alla har olika ideal, istället för att noja över olika saker så är det bättre man tycker om det man har. Endel tycker att man ska ha stora bröst och kurvor, endel tycker man ska vara trådsmal så.. Varför hänga upp sig på de saker som inte passar in inom ett visst ideal? Och är det folk som klagar, då umgås man med fel människor.
Jag fick höra mycket skit förr när jag hade jättedålig självkänsla, men nu när jag mår mycket bättre med mig själv och trivs med det jag har så får jag oftare höra possitiva saker istället. Alltså om man trivs med sig själv så får man oftare possitiva människor runt sig också, plus att man hänger inte upp sig lika mycket på de som är negativa heller. Det finns ju alltid folk som vill klaga, men då spelar det ingen roll hur man ser ut..

Lillan sa...

Jag glömde lägga till i inlägget att det jag menar är att alla är ju inte född med samma kroppsform, vissa är runda andra är smala av naturen. Det är inget konstigt med det, men de här modellerna som det syns tydligt att de svälter sig som fan, det är INTE normalt och det var det jag reagerade på.. Du har helt rätt att man ska vara nöjd med den kropp man har, man får ju bara en kropp! Så länge man mår bra så är det ju bra, men jag har jäkligt svårt att tro att de här modellerna mår bra...man kan knappast må bra av att svälta sig.. och det sänder fel signal till en del unga att det är helt rätt att svälta sig när man mår dåligt och om man inte är nöjd...

~●Helena Pettersson●~ sa...

Lillan: Precis. Jag har sett flera exempel irl, folk som svält sig.. Inge kul sånt. :( Alla runt i kring får ju må dåligt också. Anorexi är mycket en psykisk sjukdom kan man säga.. Så det är lite därför också som jag skrev som jag skrev. Sjukt är det som sagt.

~●Helena Pettersson●~ sa...

oj.. Skrev= Lillan: Före.. Hehe! Så van att göra så i min blogg. ;)

Anonym sa...

Du är fin precis som du är och jag tycker det är fruktansvärt att man ska se ut som ett benrangel för att hitta kläder som passar idag. Jag letade jeans för ett tag sedan och gav upp fast jag är normalviktig allt är så jäkla tight och konstigt....
Hoppas du haft en bra helg!